De inhoud van de opleiding “Psychobalancing”

Inleiding

Er zijn veel cursussen en opleidingen op het gebied van persoonlijke groei en ontwikkeling en op het gebied van lichaamsgerichte therapie. Het aanbod aan kwalitatief goede cursussen en opleidingen is beperkt. Je bent er nu in ieder geval in geslaagd om een opleiding te vinden die aan hoge kwalitatieve eisen voldoet.

De opleiding “Psychobalancing”, een 1, 2 of 3-jarige opleiding, heeft een historie van ruim 15 jaar en wordt voor de zevende keer gegeven. De inhoud en de werkwijzen zijn aangepast aan veranderende inzichten, nieuwe ontwikkelingen en evaluaties van cursisten (klik hiervoor op “Reacties cursisten”). De opleiding is oorspronkelijk opgezet omdat onze cursisten na een beginners- en eventuele vervolgcursus of -workshop erg enthousiast waren over de veranderingen bij zichzelf, de geleerde massagetechnieken en de benaderingswijze van psychobalancing. Ze wilden een vervolg en dat is de jaartraining geworden die nu de vorm heeft gekregen van een één- of meerjarige opleiding. Een aantal van onze oud-cursisten heeft (naast hun werk) een eigen praktijk opgezet om met individuele cliënten te werken en/of cursussen te geven.
Het enthousiaste docenten-team van deze opleiding is gekwalificeerd, d.w.z. dat elke docent op zijn of haar eigen vakgebied, zowel therapeutisch als didactisch zijn of haar kwaliteiten heeft bewezen. De docenten zijn gewend om aan groepen met verschillende individuele niveaus les te geven. Ze beschikken over een ruime mate aan theoretische kennis en praktische vaardigheden, die ze in hun eigen praktijk en hun eigen cursussen toepassen.

Je bent nieuwsgierig naar wat wij je te bieden hebben. Als belangstellende en/of potentiële cursist heb je ontgetwijfeld allerlei vragen over de jaartraining. De meest gestelde vragen met een kort antwoord vind je door op “Meest gestelde vragen” te klikken. Meer uitgebreide informatie vind je elders op deze website. Heb je een vraag die je niet of onvoldoende beantwoord vindt, aarzel dan niet om hem te stellen
per e-mail: of of
telefonisch: 071-522 54 05 of 071- 576 28 61. We zullen je graag te woord staan.

Hieronder vind je de programma’s van alle weekenden, verdeeld over drie jaren, vanaf september 2005 van de opleiding “Psychobalancing”. In deze programma’s zie je een aantal terugkerende onderdelen. Een verklaring van deze onderdelen tref je achter het laatste weekend van het 3e jaar aan.

EERSTE JAAR

Leerjaar 1, Weekend 1

Datum

7 t/m 9 september 2007

Thema

Ik ben en ken mezelf (1)

Inhoud

- kennismaking met de groep
- verdieping kennis van jezelf
- massage

Toelichting

In dit weekend maakt de groep kennis met elkaar. De kennismaking vindt vooral plaats door met elkaar te werken in verschillende werkvormen. In de loop van het weekend ontstaat steeds meer het groepsgevoel en aan het eind van het weekend ken je elkaar.
Met jezelf maak je op een andere manier kennis dan je gewend bent. Je verdiept je kennis over je eigen lichaam, je emoties, je grenzen, kortom over allerlei aspecten van jezelf.

Je leert nieuwe massagevormen en -technieken en je leert ze toepassen met de juiste massagehouding. Als achtergrond krijg je de beginselen van de anatomie en fysiologie op het gebied van de rug.
Meditatie en taiji-quan brengen je in contact met je innerlijke processen (zie voor de omschrijving van vaste onderdelen in elk weekend de algemene toelichting).

Onderdelen/activiteiten

  • kennismaking
  • samenstellen subgroepen en sessie-uitwisselingen
  • opzet verslag van een sessie
  • massagehouding
  • basis massagevaardigheden
  • het enneagram
  • assertiviteitsoefeningen
  • tissue release, wiggling en andere massage-technieken op de rug
  • anatomie rug
  • meditatie
  • dans
  • taiji-quan
  • sharing

Literatuur

  1. Chinmatra & Sudas, Awareness through touch (te bestellen via Cor van Kippersluis)
  2. Blandine Calais-Germain, Anatomie van de beweging, Eastland Press, Seattle, ISBN 9031345083
  3. R Rohr & A Ebert, Het enneagram, Lannoo, Tiel, ISBN 9020920103
  4. Lesmateriaal geschreven door Cor van Kippersluis/Ali Hiemstra/Philip Unger

Competenties

3.1.1 persoonlijk inzicht
3.1.2 leerpunten
3.1.4 overzicht elementen persoon
3.1.5 meditatie
3.1.6 zelfinzicht verwerven
3.2.3 - 3.2.17 intuïtie, communicatieve vaardigheden en houding
3.3.2 - 3.3.5 vaardigheden en houding groepsdynamica
3.4.1 - 3.4.16 kennis, vaardigheden en houding lichaamswerk
 

Leerjaar 1, Weekend 2 

Datum

16 t/m 18 november 2007

Thema

Ik geef aandacht aan mijzelf

Inhoud

- groepsbeleving
- theorie leren en groepsdynamica
- zelfbewustzijn
- massage

Toelichting

In dit weekend merk je dat je onderdeel van een groep bent geworden en elkaar dieper leert kennen. Je leert meer over dat levendige groepsgevoel door je te verdiepen in basiselementen van de theorie over groepsdynamica.
Naast het aspect van de groep verdiep je de ervaring met jezelf door middel van. bio-energetische oefeningen, de ademsessie en andere daarop gerichte werkvormen.
In deze opleiding staat het ervaringsgericht leren voorop. Het is daarom belangrijk te begrijpen wat er gebeurt tijdens een leerproces. Je krijgt hiervoor een theoretische onderbouwing aangereikt.
In de massages leer je niet alleen nieuwe technieken op hals en borst, maar je ervaart jezelf tijdens de uitwisselingen meer van binnenuit. De theorie over het menselijk lichaam komt aan bod op het gebied van de borst en hals, gebieden met een bij uitstek expressieve lading.
Je hebt al sessies uitgewisseld en de eerste ervaringen worden besproken.
Meditatie en taiji-quan zijn de terugkerende onderdelen van elk weekend.

Onderdelen/activiteiten

  • basis leertheorie
  • basis theorie groepsdynamica
  • bio-energetische oefeningen
  • tissue release, wiggling en andere
  • massagetechnieken op borst en hals
  • anatomie borst en hals
  • ademsessie
  • bespreking sessies en opdrachten
  • meditatie
  • dans
  • taiji-quan
  • sharing

Literatuur

  1. O. Rajneesh, Meditatie, vrij zijn in het hier en nu, ISBN 9071985105
  2. Lesmateriaal geschreven door Cor van Kippersluis/Ali Hiemstra/ Philip Unger

Competenties

3.1.1 persoonlijk inzicht
3.1.3 leertheorie en het toepassen ervan
3.1.5 meditatie
3.1.6 zelfinzicht verwerven
3.2.3 - 3.2.17 intuïtie, communicatieve vaardigheden en houding
3.3.1 basisprincipes groepsdynamica
3.3.2 - 3.3.5 vaardigheden en houding groepsdynamica
3.4.1 - 3.4.16 kennis, vaardigheden en houding lichaamswerk

Leerjaar 1, Weekend 3 

Datum

18 t/m 20 januari 2008

Thema

Ik verbind mij met mijzelf en anderen

Inhoud

- communicatie
- gedragsverandering
- ‘lezen” van het lichaam
- massage

Toelichting

Communicatie in al zijn verscheidenheid aan vormen is de manier waarop wij in contact staan met onszelf en met de medemens. Hoe die communicatie er in theorie en in de praktijk uitziet vormt een belangrijk onderdeel van dit weekend.
Je maakt een begin met de aanpak van een gedragsveranderingsprogramma voor jezelf, zodat je in staat bent te werken aan een concreet aspect van jezelf. Het programma is een op de principes van de humanistische gedragstherapie gebaseerde methode. Met gebruik van deze principes kun je gedrag, dat jou niet bevalt, wijzigen (denk aan roken, zaken steeds uitstellen, vermijdingsgedrag, starheid, enz ). Je krijgt zo handvatten om meer invloed uit te oefenen op je eigen gedrag.
Het bezig zijn met je eigen lichaam en dat van een ander in de vorm van massages (dit weekend van schouders, armen en handen) veronderstelt een bepaalde mate aan theoretische kennis (de terugkerende anatomie en fysiologie). Tegelijkertijd communiceert het lichaam praktisch met de buitenwereld. Het “lezen” van het lichaam (bodyreading en lichaamsanalyse) geeft je hierover informatie.
Meditatie en taiji-quan komen opnieuw aan bod.

Onderdelen/activiteiten

  • communicatie theorie
  • co-counseling
  • opzet gedragsveranderingsprogramma
  • body reading/lichaamsanalyse
  • lichaamstaalanalyse
  • bespreking sessies en opdrachten
  • tissue release, wiggling en andere massagetechnieken op schouders, armen en handen
  • anatomie schouders, armen en handen
  • mentastics
  • taiji-quan
  • meditatie
  • dans
  • sharing  

Literatuur

  1. Lesmateriaal geschreven door Cor van Kippersluis/Ali Hiemstra/ Philip Unger. 

Competenties

3.1.1 persoonlijk inzicht
3.1.5 meditatie
3.1.6 zelfinzicht verwerven
3.1.7 leerpunten omzetten in gedragsverandering
3.2.1 basisprincipes communicatieproces en toepassingen
3.2.2 belang drie aspecten communicatie
3.2.3 intuïtie
3.2.4 - 3.2.17 communicatieve vaardigheden en houding
3.3.2 - 3.3.5 vaardigheden en houding groepsdynamica
3.4.1 - 3.4.16 kennis, vaardigheden en houding lichaamswerk

Leerjaar 1, Weekend 4

Datum

14 t/m 16 maart 2008

Thema

Ik beleef intimiteit in relatie tot mijzelf en anderen

Inhoud

- seksuele energie
- seksuele communicatie

Toelichting

Dit weekend bied je een inspirerende mogelijkheid je eigen seksualiteit verder te ontdekken. Het is mogelijk om je partner mee te nemen*), wat je een kans op verheldering en verdieping van je relatie biedt.
Een belangrijk aspect van seksualiteit is communiceren. Als de communicatie tussen partners moeizaam verloopt, dan verloopt de seksuele communicatie ook moeizaam. De vaak negatieve boodschappen die je wellicht vroeger als kind, bewust of onbewust, van je ouders hebt meegekregen, vormen een tweede aspect in je seksuele beleving.
Een derde aspect gaat over liefde. In de tantra-visie begint liefde met het houden van jezelf. Proberen van een ander te houden, terwijl je niet van jezelf houdt, lukt niet. Dat zal bijna altijd neerkomen op bezitterig, jaloers en afhankelijk gedrag. Houd je van zichzelf, dan trek je liefde van anderen aan. Deze levensopvatting gaat ervan uit dat je kan leren ontspannen in het ervaren van een sterke gevoelens van seksuele en andere energie. Het toelaten en je openstellen voor deze gevoelens verdiept je gevoelsleven tot een nog niet eerder ervaren niveau. Tantra en meditatie ontmoeten elkaar is het benadrukken van het beleven van en leven in het “nu”.

Onderdelen/activiteiten

  • tantra
  • seksualiteit en relaties
  • linking
  • meditatie
  • dans
  • sharing  

Literatuur

  1. Margo Anand, Tantra een weg naar intimiteit en extase, Altamira, Heemstede, ISBN 9069632276; 

Competenties

3.1.1 persoonlijk inzicht
3.1.5 meditatie
3.1.6 zelfinzicht verwerven
3.2.3 - 3.2.17 intuïtie, communicatieve vaardigheden en houding
3.3.2 - 3.3.5 vaardigheden en houding groepsdynamica
3.4.8 - 3.4.10 vaardigheden lichaamswerk
3.4.13 - 3.4.16 houding lichaamswerk

*) Voor eventuele partners zijn de kosten voor dit weekend € 350,- waarvan € 100,- logieskosten.

Leerjaar 1, Weekend 5

Datum

30 mei t/m 1 juni 2008

Thema

Ik beïnvloed mijn gedrag

Inhoud

- gedragsverandering
- massage

Toelichting

Het bespreken van je gedragsveranderingsprogramma en de effecten die het op je gedrag heeft (gehad) vormen een belangrijk onderdeel van dit weekend. Gedragsverandering vraagt om inzicht in je eigen functioneren, zoals je kwaliteiten, valkuilen, zelfdiscipline en vaardigheden.
Bij het massagegedeelte wordt in theorie en praktijk gewerkt aan en op buik, billen, bekken en benen. Hierbij zijn de ervaringen die je hebt opgedaan in het vorige weekend van groot belang.
Meditatie en taiji-quan komen opnieuw aan bod.

Onderdelen/activiteiten

  • bespreking gedragsveranderingsprogramma
  • bespreking sessies en opdrachten
  • tissue release, wiggling en andere massagetechnieken op buik, billen bekken en benen
  • anatomie buik, billen, bekken en benen
  • meditatie
  • dans
  • taiji-quan
  • sharing  

Literatuur

  1. Lesmateriaal geschreven door Cor van Kippersluis/Ali Hiemstra/ Philip Unger. 

Competenties

3.1.1 persoonlijk inzicht
3.1.5 meditatie
3.1.6 zelfinzicht verwerven
3.1.7 leerpunten omzetten in gedragsverandering
3.2.3 - 3.2.17 intuïtie, communicatieve vaardigheden en houding
3.3.2 - 3.3.5 vaardigheden en houding groepsdynamica
3.4.1 - 3.4.16 kennis, vaardigheden en houding lichaamswerk

Leerjaar 1, Weekend 6

Datum

27 t/m 29 juni 2008

Thema

Ik ben en ken mijzelf (2)

Inhoud

- gedragsbeheersing en -sturing
- ontspanning
- massage
- afsluiting 1e jaar

Toelichting

Je sluit het gedragveranderingsprogramma af en je inventariseert de resultaten. Een techniek met een meer beperkte draagwijdte is het sturen van je eigen gedachten om gedrag te veranderen. De techniek is bijzonder bruikbaar voor een interventie in het dagelijks leven.
De massage van nek en gezicht als kwetsbare onderdelen van het lichaam worden behandeld en toegepast.
Een ontspanningsmethode van Jacobson wordt geoefend en toegepast.
In dit laatste weekend van het 1e jaar is de groep in deze samenstelling voor het laatst bij elkaar. Dat betekent afscheid van elkaar als groep nemen, ook al gaat iedereen verder naar het 2e jaar (er kunnen immers nieuwe cursisten in het 2e jaar bijkomen). In dit jaar heeft iedereen zichzelf beter leren kennen en waarderen. Je bent veranderd op bepaalde gebieden en in bepaalde opzichten. Het 1e jaar van de opleiding wordt door iedereen schriftelijk geÎvalueerd. De cursisten leveren elkaar feedback.
Meditatie en taiji-quan staan ook weer op het programma.

Onderdelen/activiteiten

  • afsluiting gedragsveranderingsprogramma
  • gedachtensturingsmechanismen
  • Jacobsons progressieve relaxatie
  • tissue release, wiggling en andere massagetechnieken op nek en gezicht
  • anatomie nek en gezicht
  • bespreking sessies
  • afsluiting 1e jaar opleiding
  • informatie programma 2e jaar
  • feedback
  • evaluatie
  • meditatie
  • dans
  • taiji-quan
  • sharing  

Literatuur

  1. Lesmateriaal geschreven door Cor van Kippersluis/Ali Hiemstra/Philip Unger. 

Competenties

3.1.1 persoonlijk inzicht
3.1.5 meditatie
3.1.6 zelfinzicht verwerven
3.2.3 - 3.2.17 intuïtie, communicatieve vaardigheden en houding
3.3.2 - 3.3.5 vaardigheden en houding groepsdynamica
3.4.1 - 3.4.16 kennis, vaardigheden en houding lichaamswerk

 

TWEEDE JAAR

Leerjaar 2, Weekend 1

Datum

12 t/m 14 september 2008

Thema

Ik communiceer met de cliënt

Inhoud

- relatie met de cliënt: omgang, communicatie, grenzen
- informatiebronnen
- massage

Toelichting

In het eerste weekend van het 2e jaar maken zij die opgeleid willen worden tot psychobalancer kennis met elkaar. Er kunnen zij-instromers in de groep, die elkaar al uit het 1e jaar kent, komen. Nieuwe subgroepen worden samengesteld om samen te werken. Ieder maakt afspraken voor sessie-uitwisselingen.
Centraal staat de verbale en nonverbale communicatie tussen cliënt en therapeut. Daarbij gebruik je een aantal informatiebronnen die je een beeld van de cliënt geven. We oefenen met deze bronnen en bespreken de theoretische achtergronden en doeleinden van het werken met deze bronnen. Je oefent opnieuw met de techniek van co-counseling.
Je eigen praktijkfolder schrijven vraagt om een doordenking van een groot aantal facetten. Hiervoor krijg je de basis aangereikt, zodat je je eigen folder kunt schrijven.
Massage in theorie en praktijk komen aan de orde en verder staan meditatie en taiji-quan op het programma.

Onderdelen/activiteiten

  • kennismaking
  • samenstellen subgroepen, sessie-uitwisselingen
  • verslaglegging
  • co-counseling
  • positie, rol en houding psychobalancer
  • intakeformulier- en gesprek
  • levensloopbeschrijving- en beoordeling
  • tussentijdse evaluatie
  • opzet praktijkfolder
  • leertraject
  • tissue release, wiggling en andere massagetechnieken
  • anatomie en fysiologie
  • taiji-quan
  • meditatie
  • dans
  • sharing  

Literatuur

  1. Blandine Calais-Germain, Anatomie van de beweging, Eastland Press, Seattle, ISBN 9031345083;
  2. Lesmateriaal geschreven door Cor van Kippersluis/Ali Hiemstra/Philip Unger. 

Competenties

4.1.1 - 4.1.18 doelen cliëntgerichte communicatie en diverse instrumenten, contact maken met cliënt en luistervaardigheid
4.2.15 - 4.2.28 houdingsaspecten therapeut
4.3.1 - 4.3.3 anatomie en fysiologie
4.3.6 - 4.3.9 massagetechnieken en reflectie
4.4.1, 4.4.6 en 4.4.7 professioneel werken en reageren
4.4.2 overzicht professionele + en - kwaliteiten
4.4.3 leerpunt en leertraject n.a.v. 4.4.2

Leerjaar 2. Weekend 2

Datum

14 t/m 16 november 2008

Thema

Ik gebruik taal als instrument

Inhoud

- taal en therapie
- intervisie en supervisie
- massage

Toelichting

Taal als een instrument voor hulpverlening in de interactie met de cliënt is een belangrijk onderwerp in dit weekend. Je leert het gebruik van een methode, waarmee je tijdens een sessie de verbale communicatie grondig uiteen kunt rafelen. Zo is het mogelijk vragen en antwoorden meer methodisch te richten. Bandler en Grinder, de grondleggers van het Neuro Linguistisch Programmeren (NLP) hebben deze methode ontwikkeld.
De Rationeel Emotieve Therapie (RET), ontwikkeld door Albert Ellis, is een tweede methode, waarmee je leert werken. In het gebruik van deze methode herken je de stadia die aan concreet gedrag voorafgaan. Je kan door anders te denken je anders gaan voelen.
Intervisie als methode om met collega’s te reflecteren en in te gaan op praktijkproblemen komt aan bod. De opzet en uitgangspunten ervan worden verduidelijkt. Supervisie als methode om een reflectie te krijgen van een ervaren therapeut op je handelen komt eveneens aan de orde.
Massage in theorie en praktijk en meditatie en taiji-quan staan weer op het programma.

Onderdelen/activiteiten

  • hulpverleningsvaardigheden NLP
  • hulpverleningsvaardigheden RET
  • appèl cliënt
  • intervisie
  • supervisie
  • bespreking opdrachten
  • tissue release, wiggling en andere massagetechnieken
  • anatomie en fysiologie
  • taiji-quan
  • meditatie
  • dans
  • sharing  

Literatuur

  1. Blandine Calais-Germain, Anatomie van de beweging, Eastland Press, Seattle, ISBN 9031345083;
  2. R. Bandler & J. Grinder: Structuur van de magie, AMBO, Baarn ISBN 9026320167 (uitverkocht; kopieversie);
  3. Anthony Robbins: Je ongekende vermogens, ISBN 9021588463;
  4. René Diekstra: Ik kan denken voelen wat ik wil; ISBN 9026502389.
  5. Lesmateriaal geschreven door Cor van Kippersluis/Ali Hiemstra/Philip Unger.

Competenties

4.2.1 - 4.2.5 therapeutisch proces
4.2.7 - 4.2 14 interactie therapeut-cliënt
4.2.15 - 4.2.28 houdingsaspecten therapeut
4.3.1 - 4.3.3 anatomie en fysiologie
4.3.6 - 4.3.9 massagetechnieken en reflectie
4.4.1, 4.4.6 en 4.4.7 professioneel werken en reageren

Leerjaar 2, Weekend 3

Datum

19 t/m 21 januari 2009

Thema

Ik behandel seksuele problemen

Inhoud

- seksuele energie
- seksuele communicatie
- hulp bij seksuele problemen

Toelichting

Opnieuw besteed je aandacht aan tantra en aan een proces om meer helderheid te krijgen over je eigen seksualiteit. Het professionele aspect komt aan de orde bij het communiceren over seksualiteit met en het werken aan seksuele problemen van de cliënt. De meest voorkomende seksuele problemen worden besproken. We stellen een reeks van seksuologische hulpverleningsmethodieken aan de orde en gaan daar vervolgens mee oefenen.
Dit weekend is het mogelijk je partner mee te nemen*).

Onderdelen/activiteiten

  • tantra
  • seksualiteit en relaties
  • hulpverlening bij seksuele problemen
  • meditatie
  • dans
  • sharing  

Literatuur

  1. J. Van Lankveld: Zelf je seksuele relatie verbeteren, Servire, Utrecht, ISBN 9063254253;
  2. M. Anand: Tantra, een weg naar intimiteit en extase, Altamira, Heemstede. ISBN 9069632276. 

Competenties

4.2.1 - 4.2.5 therapeutisch proces
4.2.7 - 4.2 14 interactie therapeut-cliënt
4.1.17 en 4.1.18 contact cliënt en luistervaardigheid
*) Voor eventuele partners zijn de kosten voor dit weekend € 350,- waarvan € 100,- logieskosten. 

Leerjaar 2, Weekend 4

Datum

15 t/m 17 maart 2009

Thema

Ik werk professioneel met emoties

Inhoud

- emotioneel proceswerk
- focusing
- visualisaties
- massage

Toelichting

In dit weekend zullen we met expressie methoden werken: het uiten van emoties, het dichterbij (verdrongen) gevoelens komen en het kijken naar wat het lichaam in dit verband uitdrukt. Werken met emoties is niet alleen van betekenis voor je eigen proces, maar ook voor het als psychobalancer werken met de emoties van de cliënt. Belangrijk is het op een verantwoorde manier toepassen van deze methoden.
Twee methoden krijgen speciale aandacht: focusing en visualisatie.
Focusing is een manier om helderheid in je gevoelens te brengen door aandacht te geven aan wat je in je lijf ervaart. Het is goed te combineren met lichaamswerk op tafel en kan ook in een gesprekssituatie worden toegepast. Gendlin is de uitvinder van deze methode en Rene Maas heeft hem decennialang in Nederland vervolmaakt.
Visualisatie is een methode om, met behulp van je voorstellingsvermogen, in contact te komen met gevoelens of bepaalde gevoelens te creÎren of te beÔnvloeden. De methode is zowel toepasbaar binnen meditaties als ook tijdens sessies op de massagetafel.
Massage in theorie en praktijk komen aan de orde en verder staan meditatie en taiji-quan op het programma.

Onderdelen/activiteiten

  • bio-energetica
  • lichaamsanalyse
  • ademwerk
  • focusing
  • visualisaties
  • tissue release, wiggling en andere massagetechnieken
  • anatomie en fysiologie
  • bespreking opdrachten
  • taiji-quan
  • meditatie
  • dans
  • sharing  

Literatuur

  1. Blandine Calais-Germain, Anatomie van de beweging, Eastland Press, Seattle, ISBN 9031345083;
  2. Eugene Gendlin: Focussen, gevoel in je lijf, De Toorts, Haarlem, ISBN 9060203282  

Competenties

4.2.1 - 4.2.5 therapeutisch proces
4.2.6 oefenvormen
4.2.7 - 4.2 14 interactie therapeut-cliënt
4.3.1 - 4.3.3 anatomie en fysiologie
4.3.6 - 4.3.9 massagetechnieken en reflectie
4.4.1, 4.4.6 en 4.4.7 professioneel werken en reageren
4.4.4 en 4.4.5 verslaglegging en afronding leertraject

Leerjaar 2, Weekend 5

Datum

21 t/m 23 juni 2009

Thema

Ik werk vanuit meditatie

Inhoud

- werken met het cranio-sacraal systeem
- aspecten van het bewustzijn
- massage

Toelichting

Dit is het laatste weekend van het 2e opleidingsjaar. De meditatieve dimensie staat centraal. Je gaat een speciale massagetechniek leren die zich richt op het cranio-sacraal systeem. Dit systeem bevindt zich in de hersenen en het ruggemerg. Hierbij wordt er intensief en in volmaakte rust en ontspanning gewerkt.
Het bewustzijn, een veel gebruikt begrip, wordt behandeld om je een beter inzicht te geven in de complexe processen die zich in het bewustzijn afspelen. Je bent zo beter in staat om de mogelijkheden en beperkingen van het bewustzijn te gebruiken.
Het 2e jaar van de opleiding wordt afgesloten en door iedereen schriftelijk geëvalueerd. De cursisten leveren elkaar feedback
Verder staan meditatie en taiji-quan op het programma.

Onderdelen/activiteiten

  • cranio sacraal therapie
  • pathologie
  • bewustzijn
  • anatomie en fysiologie van het cranio-sacraal systeem
  • bespreking opdrachten
  • taiji-quan
  • meditatie
  • dans
  • sharing
  • afsluiting 2e jaar
  • evaluatie
  • feedback
  • informatie 3e jaar  

Literatuur

  1. Blandine Calais-Germain, Anatomie van de beweging, Eastland Press, Seattle, ISBN 9031345083;
  2. Etienne Peirsman & Marijke Baken; Cranio-sacraaltherapie, ISBN 90 202 4371 3;
  3. Paul Wilson, Het grote boek van de rust, De Arbeiderspers, Amsterdam, ISBN 90 295 5587 4/NUGI 711;
  4. Lesmateriaal geschreven door Cor van Kippersluis/Ali Hiemstra/ Philip Unger.

Competenties

4.2.1 - 4.2.5 therapeutisch proces
4.2.7 - 4.2 14 interactie therapeut-cliënt
4.3.1 - 4.3.3 anatomie en fysiologie
4.3.4 bewustzijn
4.3.5 pathologie
4.3.6 - 4.3.9 massagetechnieken en reflectie
4.4.1, 4.4.6 en 4.4.7 professioneel werken en reageren

DERDE JAAR

Leerjaar 3, Weekend 1

Datum

13 t/m 15 september 2009

Thema

Gebruik van hypnotherapeutische technieken in het therapeutisch proces

Inhoud

- Hypnotherapie
- herhaling massagetechnieken

Toelichting

Hypnotherapie wekt associaties op met het onderwerpen van mensen aan een vorm van beïnvloeding, waar ze zich niet tegen kunnen verweren. Deze opvatting kun je in dit weekend grondig bijstellen.
Hypnose kun je omschrijven als een toestand waarin je jezelf zover laat gaan in een doelgerichte dagdroom of visualisatie dat je je losmaakt van je uitwendige omgeving en opgaat in je innerlijke werkelijkheid. Hypnotherapeutische technieken maken het de therapeut en de cliënt mogelijk dieper op ervaringen en emoties in te gaan, waarbij hinderlijke verstorende factoren meer worden buitengesloten. De cliënt is zich bewust van zichzelf en moet dit ook zijn om te kunnen reageren op de interventies van de therapeut. Met een aantal technieken ga je dit weekend oefenen.
Het bijhouden van de vaardigheid op het gebied van massagetechnieken is noodzakelijk. Lastige technieken worden vaak niet (meer) toegepast in je eigen praktijk, omdat je niet meer zeker bent over de uitvoering. Dit vernauwt je eigen mogelijkheden en je therapeutisch bereik onnodig. Er zullen deels technieken op verzoek herhaald worden en deels worden er nog niet eerder gedemonstreerde technieken getoond en geoefend.

Onderdelen/activiteiten

  • hypnotherapie
  • herhaling massagetechnieken
  • taiji-quan
  • meditatie
  • dans
  • sharing  

Literatuur

  1. J.M. Cladder: Hypnose als hulpmiddel bij psychotherapie, Swets & Zeitlinger, Lisse ISBN 9026511264;

Competenties

4.2.1 - 4.2.5 therapeutisch proces
4.2.7 - 4.2 14 interactie therapeut-cliënt
4.3.6 - 4.3.9 massagetechnieken en reflectie
4.4.1, 4.4.6 en 4.4.7 professioneel werken en reageren

Leerjaar 3, Weekend 2

Datum

20 t/m 22 januari 2010

Thema

Gebruik van karakterstructuren in het therapeutisch proces

Inhoud

- karakterstructuren
- herhaling massagetechnieken

Toelichting

Er zijn in de psychologie allerlei typeringen in gebruik om mensen in groepen te kunnen indelen. Het enneagram, dat in het 1e weekend van het 1e jaar aan de orde is geweest, gaat b.v. uit van negen typen. Andere typologieën gaan uit van andere criteria en andere kenmerken. Typologieën gebruik je in het therapeutisch proces als hypothesen, als veronderstellingen die wellicht in de loop van het proces worden bewaarheid. Ze kunnen je ondersteunen bij het begrijpen van de cliënt en je handvatten bieden voor een bepaalde aanpak.
Dit weekend werk je met karakterstructuren, een typologie die ontwikkeld is op basis van de theorieën van Reich en later Lowen. Ze richten zich op lichamelijke kenmerken die de uitdrukking zijn van de karakteristieke geestelijke kenmerken en processen van de cliënt.

Het bijhouden van de vaardigheid op het gebied van massagetechnieken is noodzakelijk. Lastige technieken worden vaak niet (meer) toegepast in je eigen praktijk, omdat je niet meer zeker bent over de uitvoering. Dit vernauwt je eigen mogelijkheden en je therapeutisch bereik onnodig. Er zullen deels technieken op verzoek herhaald worden en deels worden er nog niet eerder gedemonstreerde technieken getoond en geoefend.

Onderdelen/activiteiten

  • karakterstructuren
  • bio-energetica
  • herhaling massagetechnieken
  • taiji-quan
  • meditatie
  • dans
  • sharing  

Literatuur

  1. Ansgar & Dietlinde Rank: Je lichaam als spiegel, bio-energetica en karakteranalyse, Servire, Utrecht ISBN 906325489x; 

Competenties

4.2.1 - 4.2.5 therapeutisch proces
4.2.7 - 4.2 14 interactie therapeut-cliënt
4.3.6 - 4.3.9 massagetechnieken en reflectie
4.4.1, 4.4.6 en 4.4.7 professioneel werken en reageren

Leerjaar 3, Weekend 3

Datum

21 t/m 23 juni 2010

Thema

Gebruik van focussen in het therapeutisch proces

Inhoud

- focussen
- herhaling massagetechnieken

Toelichting

De basis van focussen als techniek is in het 4e weekend van het 2e jaar aan de orde geweest. Er zijn, behalve de toepassing van de 7 stappen in het proces, meer mogelijkheden om met focussen te werken. Deze uitgebreide mogelijkheden komen in dit weekend aan de orde, zoals het exploreren van je relatie(s) en het verhelderen van de band met je ouders.

Het bijhouden van de vaardigheid op het gebied van massagetechnieken is noodzakelijk. Lastige technieken worden vaak niet (meer) toegepast in je eigen praktijk, omdat je niet meer zeker bent over de uitvoering. Dit vernauwt je eigen mogelijkheden en je therapeutisch bereik onnodig. Er zullen deels technieken op verzoek herhaald worden en deels worden er nog niet eerder gedemonstreerde technieken getoond en geoefend.

Onderdelen/activiteiten

  • focussen
  • herhaling massagetechnieken
  • taiji-quan
  • meditatie
  • dans
  • sharing  

Literatuur

  1. Eugene Gendlin: Focussen, gevoel in je lijf, De Toorts, Haarlem, ISBN 9060203282; 

Competenties

4.2.1 - 4.2.5 therapeutisch proces
4.2.7 - 4.2 14 interactie therapeut-cliënt
4.3.6 - 4.3.9 massagetechnieken en reflectie
4.4.1, 4.4.6 en 4.4.7 professioneel werken en reageren

Uitleg van een aantal veelgebruikte begrippen

Tissue Release is één van de “diepere” massagetechnieken waarbij op het bindweefsel wordt gewerkt. Gevoelens, emoties, herinneringen die in het menselijk bindweefsel zijn opgeslagen, kunnen worden ervaren en bewust verwerkt. Bindweefsel is één van de basiscomponenten van het menselijk lichaam.

Wiggling is een massage “schud”-techniek, waarbij vooral de spanningen in gewrichten en in kleine , door massage onbereikbare, spiertjes worden losgemaakt. Diegene die zo gemasseerd wordt, maakt op een meer dynamische manier contact met het eigen lichaam en het leven en plezier in het lichaam.

Meditatie is een vorm van in contact met jezelf komen door je niet meer bezig te houden met het verleden en je niet te richten op de toekomst, maar door in het “hier en nu” aanwezig te zijn. Deze vorm van bewustwording helpt je om de last van het verleden en de dromen en projecties van de toekomst los te laten. Zo kun je in het hier en nu zijn, simpel en spontaan en dus authentiek. De meditatievormen lopen uiteen van ingetogen rustig tot heftig dynamisch. De afsluitende fase is altijd een inkeer tot jezelf.

Taiji-quan (t’ai chi chuan) is een oude Chinese leer die drie aspecten heeft: een gezonde manier van bewegen, een meditatief element en een vechtsport element. Ontspanning is essentieel. Je leert hoe je je ontspannen kunt bewegen, ontspannen kunt staan en vanuit ontspanning kunt werken. Je maakt in partneroefeningen contact met de ander op een wijze die je zoveel mogelijk gevoelsindrukken geeft en dat kan alleen als je echt in rust bent.

Dans is een expressiemiddel waarin je, in contact met je lichaam, spanningen kunt loslaten, genieten van meer ontspannen spieren, de ander kunt ontmoeten op een non-verbale wijze en op meditatieve wijze tot inkeer kunt komen.

Bio-energetische oefeningen zijn vormen van lichaamswerk die wat lijken om gymnastiek. Ze zijn erop gericht om spanningen die in de spieren en gewrichtskapsels zijn opgeslagen, los en voelbaar te maken. Zo kan er gewerkt worden met de vrijgekomen emoties die aan deze spanningen gekoppeld zijn. De oefeningen hebben een bevrijdend karakter.

Sessie-uitwisselingen zijn een vast onderdeel van ieder weekend. Je behandelt elkaar tijdens het oefenen met massagetechnieken wederzijds. Tussen de weekends in maken individuele cursisten afspraken met elkaar om thuis verder te oefenen met de geleerde technieken om zo ervaring op te doen.

Een “sharing” is een deelronde gedurende een weekend, waarin de cursist de gelegenheid krijgt ervaringen en emoties in de diverse werkvormen te uiten en te delen. De begeleiders en andere cursisten kunnen het groepslid door hun opmerkingen ondersteunen in het eigen groeiproces en in het bewustworden van de achterliggende problematiek.

Anatomie en fysiologie in de opleiding richten zich op de opbouw van het bewegingsapparaat van de mens (hoe beweeg je en wat beweegt er) en op de processen in het lichaam die een rol spelen bij de beweging. Met deze kennis is het mogelijk gerichter te werken met de geleerde massagetechnieken en ontstaat er een beter begrip van het menselijk lichaam.