Leren mediteren?

  • Wil je weer zelf het centrum van je leven worden?
  • Wil je leren om, zelfs als je het druk hebt, je niet druk te maken?
  • Wil je meer diepte in je gevoelsleven?
  • Wil je inzicht in diverse westerse en oosterse benaderingen van ontspanningstechnieken en meditatievormen?
  • Wil je angsten verminderen en beter leren hanteren?
  • Wil je vreugdevoller in het leven staan?
  • Wil je beter naar je lichaam leren luisteren?
  • Wil je leren bezig te zijn met wat je doet i.p.v. met wat je deed of gaat doen?
  • Wil je ervaren wat “er zijn” betekent?

Waarom mediteren?

Door de eeuwen heen hebben mensen, zowel in het oosten als in het westen, gezocht naar methoden om temidden van de vaak hectische stroom van het dagelijks leven hun innerlijke rust te vinden en te behouden.
Meditatie is zo’n methode. Het is een manier om tot rust te komen, bij jezelf stil te staan en je beter bewust te worden van je gedachten, gevoelens en lichaam. 

Meditatie helpt je om de last van het verleden en de dromen en projecties van de toekomst los te laten, zodat je hier en nu kunt zijn, simpel en spontaan.

Door regelmatig mediteren wordt je gezonder en het biedt je de mogelijkheid om dichter bij je gevoelens te komen. De dagelijkse stress is zo gemakkelijker hanteerbaar en je kunt openstaan om liefdevoller te leven.
Wetenschappelijk onderzoek heeft uitgewezen dat meditatie een gunstige uitwerking heeft op vele lichamelijke aandoeningen, o.a. slapeloosheid, hoge bloeddruk etc en ervoor zorgt dat gevoelens van angst en depressie verminderen.

image

Een avontuur

Meditatie is er gewoon zijn, niets doen - geen handeling, geen gedachte, geen emotie. Je bent alleen maar en dat kan puur genot zijn.
Wanneer je maar eventjes tijd kunt vinden om er gewoon te zijn, probeer dan alle activiteit te laten varen. Denken is ook doen..
Zelfs als je maar één ogenblik niets doet en je precies in je centrum bent, totaal ontspannen- dan is dat al meditatie.

Meditatie is beslist niet tegen actie. Je hoeft je niet aan het leven te onttrekken. Het leert je een nieuwe manier van leven: jij wordt het centrum. Je leven gaat verder maar wordt veel intenser - er komt meer vreugde, meer helderheid, meer inzicht en meer creativiteit -  en toch ben je meer op een afstand; je kijkt alleen maar, zonder te oordelen.
Dit is een geheim van meditatie: toeschouwer worden.

Een hoge vorm van bewustzijn, is als je bewust wordt van je gewaarzijn. In deze fase kun je gelukzaligheid ervaren. Het lichaam kent genot, het denken kent geluk, het hart kent vreugde, de vierde fase kent gelukzaligheid.

De inhoud van de cursus

image

Ik gebruik westerse en oosterse meditatietechnieken die vaak uit heel verschillende psychologische,  religieuze of spirituele richtingen komen. Zo kan iedereen zelf uitzoeken welke vorm hem of haar het meeste aanspreekt.
De cursus begint met een kwartier theorie waarbij ik alle belangrijke oosterse en westerse benaderingen van meditatie en ontspanning zal behandelen. Daarbij zullen inzichten van de westerse psychologie en van spirituele tradities de revue passeren. Er zal een literatuurlijst worden uitgedeeld en ruimte zijn voor vragen en discussie.  Daarna zullen we een uur een bepaalde meditatievorm of ontspanningstechniek oefenen. Deze herhalen we eenmaal zodat je hem tweemaal in de groep oefent. De bedoeling is dat de cursist die techniek dan in de cursus ervaart en leert en vervolgens thuis oefent. Op die manier kunnen cursisten zich deze vormen eigen maken.  Het tijd en ruimte maken in je dagelijks leven voor ontspanning en meditatie wordt zo ook geleerd. In deze tijd van stress, burn-out en het overwaarderen van het materiele ten opzichte van het spirituele, ontspanning en contact is dat van ongekende waarde. De technieken zijn gebaseerd op disciplines als meditatie, gedragstherapie, zelfhypnose, ademoefeningen, voedingsleer etc.
Benaderingen, ontspanningstechnieken, meditatietechnieken waaruit wordt gekozen :

Ontspanning: Stresstheorie (o.a. de fysiologie ervan), Jacobsons progressieve relaxatie, autogene training, Tragers mentastics , ademtechnieken zoals krachtademen, buikademhaling, Kaplebati

Boedhistische meditatievormen zoals Vipassana, Nadabrahma, Mindfullness , Zenmeditatie, waarbij je inzicht krijgt in je gedachtenstroom. Het leren beoefenen van 1-puntige aandacht.
Van oorsprong is mindfulness bekend als boeddhistische meditatie techniek. Mindfulness als meditatie techniek vormt het hart van de vipassana (inzicht) beoefening. Door mindfulness te beoefenen krijg je inzicht in de aard van je geest, van je aandacht. Dit doe je door heel bewust en met open aandacht gade te slaan wat er in je geest gebeurt.  Mindfulness kan gedefinieerd worden als “doelbewust gewaar zijn van de ervaring van moment tot moment zonder oordeel.” 
Het meeste plezier en effect van de mindfulness heb je als je de juiste houding kunt cultiveren. Boeddhisme is ook bekend als “het pad van het midden”.  Bij mindfulness betekent dat het midden tussen inspanning en ontspanning. Bij alles wat je doet, doe je met een zo open mogelijke houding waarbij je accepteert wat er gebeurt. Kenmerken van deze open houding van mindfulness zijn:  nieuwsgierig, meer gefocust op het proces dan op het resultaat, (wat uiteindelijk vaak een beter resultaat oplevert!) vriendelijk zachtmoedig en ook humorvol naar jezelf toe, en observeren zonder te oordelen.
Visualisaties bv kalmerende visualisatie, Secret of the Golden Flower, Superpositietechniek, Angelcards. Ook deze technieken waren favoriet bij velen. Hierover zou ik op zich een cursus van een jaar kunnen geven, maar om de aandacht te richten: wat dieper op de theorie ingaan; anti-angst technieken; technieken die je helpen op onspannen wijze doelgericht te werken, assertiviteitstechnieken.

Theorie voeding en ontspanning, eetmeditatie.

Soefimeditaties zoals whirling, No Dimensions. Theorie Mysticisme. Soefimeditaties. De theorie is erg interessant, m.n. het onderdeel over morele ontwikkeling is m.i. een aanvulling die in de meeste andere tradities onderbelicht blijft. Ook het leren in je centrum staan zelfs bij grote turbulentie , is m.i. van onschatbare waarde. Kiezen uit: Vier windrichtingen (four directions), Whirling, gedichten schrijven vanuit meditatie (Rumi)

Contactmeditaties, bv linking,
Meditaties om heel bewust je zintuigen te gebruiken zoals Book of Secrets,
Leren omgaan met onaangename gevoelens zoals pijn, vermoeidheid en angst.
Theorie Chakra’s en chakrameditaties zoals reis door de chakra’s , Chakra Sounds, Chakra Breathing.
Expressie meditaties zoals Lachmeditatie, gibberishmeditatie (Uit het Oude Testament).

Meditatievormen om energie in beweging te zetten zoals Kundalini en theorie Hindoeisme
Yoga. Velen vonden het prettig; goed voor lichaam en geest. Ik wil m.n. de ademtechnieken (pranayama) en de houdingen oefenen die ziekten van deze tijd (rugklachten, RSI, vermoeidheid/burn-out, etc) kunnen voorkomen en vaak genezen.

De docenten

imageCor van Kippersluis is Klinisch psycholoog (1985) en Rebalancer (1991). Verder heeft hij zich intensief beziggehouden met hypnotherapie, cognitieve gedragstherapie, yoga, gestalttherapie, tantra en meditatie. Hij heeft een praktijk voor individuele behandelingen in Leiden en geeft sinds 1991 workshops Rebalancing, de jaartraining Psychobalancing (hierover zijn andere folders op te vragen) en meditatiecursussen.
 
imageErica Greefhorst is behandelend ergotherapeut in een verpleeghuis en heeft lessen ergonomie bij de thuiszorg ontwikkeld en gegeven. Ze voltooide de opleiding psychobalancing (in 2000). Verder volgde ze verschillende cursussen lichaamsbewustwording (tantra, shiatsu, reiki, yoga, aikido, alexandertech-niek, stemklank, balanstherapie, feldenkrais) en is sinds 2001 assisterend docent bij de meditatiecursussen.

Inschrijven

Neem contact op voor meer informatie of schrijf je in via het Inschrijfformulier